Metod och forskning

För oss på Lära med Hästar råder det ingen tvekan om att hästar gör skillnad i samhället. Det visar bland annat rapporten: Hästen och Folkhälsan från HNS (Hästnäringens Nationella Stiftelse) där flera goda exempel lyfts fram. Hästar fungerar idag som medhjälpare inom rehabilitering, habilitering, psykiatri, social omsorg och specialpedagogisk verksamhet. Ridning är också en viktig fritids- och friskvårdsaktivitet för många barn, unga och vuxna med funktionsnedsättning.

Lära med Hästar arbetar inom det fält som ofta kallas “Hästunderstött Lärande”. Våra program har pedagogisk grund och är designade för att stärka och träna upp viktiga förmågor. Målet är att utveckla deltagarna inom 4 fokusområden, vi brukar kalla det Lära med Hästars 4 S: Självkänsla, Självinsikt, Samarbete och Sunda relationer.

Lära med Hästar-metoden

Lära med Hästars metod baserats på många års erfarenhet som jag, Lisa Thorngren, grundare och verksamhetsledare för Lära med Hästar, tillskansat mig dels under mina år i Australien, där vi som familj bodde och arbetade under många år, dels på hemmaplan, i Sverige där vi lever och verkar sedan 2019.

Det var i Australien som jag för första gången kom i kontakt med det som på engelska kallas ”Equine Assisted Learning”, vilket på svenska brukar kallas för “Hästunderstött lärande”. Men under åren Down Under fick jag också med mig många andra perspektiv kring hästen och hur hästar kan stärka, lyfta och läka oss människor. Bland annat genom den 1-åriga utbildningen hos Equitation Science International och ihärdigt voluntärarbete och coachutbildning hos den Australiensiska organisationen RDA - Riding for Disabled Australia

Läs mer om de utbildningar och erfarenheter jag fick med mig från Australien här

All denna kunskap kombinerad - plus den erfarenhet som tillkommit efter hemflytten till Sverige - har resulterat i det vi idag kallar “Lära med Hästar-metoden”. En metod som utvecklats och förfinats till att passa just vår svenska marknad och de målgrupper vi möter. Hör mer om vad våra kunder och uppdragsgivare säger om effekter och resultat här

varför hästar - VAD SÄGER FORSKNINGEN?

Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), en paraplyorganisation för hästnäringen, och Organisationen för Hästunderstödda Insatser (OHI), en intresseorganisation för ökad kunskap om hästunderstödda insatser har gemensamt tagit fram ett faktaunderlag om hästens betydelse för folkhälsan. Följande punkter är några exempel på det som betecknas som unikt med hästunderstödda insatser:

  • Hästens miljö och de aktiviteter som ingår i hästunderstödda insatser kan bland annat beskrivas som meningsskapande, varierande, motiverande, fysiska, engagerande, och verkliga.

  • Samvaron med hästen ger utrymme för många olika känslor och kräver närvaro.

  • Innehållet går att anpassa till individuella behov men bygger samtidigt på de rutiner som finns för hästarnas välbefinnande samt för både vår och deras säkerhet. Det skapar en miljö som är förutsägbar men ändå innehållsrik.

  • Nödvändigheten att kommunicera med hästen stimulerar till ett aktivt och engagerat deltagande vilket skapar en god miljö för inlärning.

  • De olika övningar som en häst och människa gör tillsammans ställer krav på kommunikation, koordination och kroppskännedom. Detta erbjuder en outsinlig källa till variation och ökad svårighetsgrad.

Källa: Silverberg & Lerner 2020 (Hästen och den mänskliga hälsan)

TRE SNABBA OM HÄSTUNDERSTÖDDA INSATSER

Henrika Jormfeldt är professor i omvårdnad vid Högskolan i Halmstad. Hästunderstödda interventioner vid psykisk ohälsa är det forskningsområde som hon numera fokuserar främst på och hittills har hon gjort sju studier som visar att:

1. Hästens naturliga miljö bidrar till stressreduktion och lugn
2. relationen till hästen som är icke verbal leder till stärkt självkänsla
3. aktivitet tillsammans med hästen utmanar och stärker självförtroendet

Se klippet från SVT nyheter (sydnytt) när Henrika svarar på 3 frågor om hästunderstödda insatser nedan och läs hennes krönika från Hallandsposten (september 2023) här.

Forskare/student efterlyses!

Vi på Lära med är ALLTID intresserade av att genomföra fler studier lokalt och välkomnar all typ av evidensbaserad forskning i syfte att lyfta området hästunderstödda insatser.

Är du intresserad, eller känner du någon som du tror skulle tycka detta var intressant. Kanske en student som ska göra ett exjobb eller en forskarelev? Tveka inte att kontakta oss för vidare diskussion. Och dela gärna!