“Hästar bryr sig inte om vad vi säger, de tar in vårt kroppsspråk, läser av våra beteenden och agerar efter det.”

Historien bakom lära med hästar

Det var under våra år i Australien som idén om Lära med Hästar tog form. Vi hade fått erbjudandet om att flytta ner via min mans företag och i samband med flytten fanns inget alternativ för mig än att säga upp mig och lämna en lång karriär inom PR & Kommunikation bakom mig. Det blev tomt. Plötsligt var jag “bara” mamma men hade samtidigt fått den där chansen som alla drömmer om: att förverkliga någon dröm. Gå “all in” i ett hobbyprojekt eller odla något intresse. Det tog ett tag, men sen kom jag på det. Hästar. Jag skulle ägna mig åt hästar.

Hästar och ridning har alltid varit min hobby och passion. Vid fyra års ålder började jag på ridskola och sedan dess har hästarna alltid på ett eller annat sätt funnits i mitt liv, även om de förstås prioriterades ner sedan barnen kom och karriären tog fart. Men nu fanns chansen! Och Australien visade sig bjuda på en mängd olika upplevelser. Under våra fyra år Down Under slutförde jag den ettåriga utbildningen Diploma of Equitation Science, där jag fick lära mig allt om hur hästar faktiskt fungerar, deras grundläggande behov och instinkter, deras kognitiva förmåga i relation till inlärning och vad detta faktiskt betyder för oss människor när vi ska umgås och bygga en relation till dessa magnifika djur. Parallellt utbildade jag mig till coach inom organisationen RDA (Riding for Disabled Australia) och certifierade mig i det som internationellt kallas för “Equine Assisted Learning” (på svenska: Hästunderstött Lärande). Jag deltog också i ett flertal workshops, kurser och clinics, bland annat för den fantastiska “hästviskaren” Mel Flemming och Soo Woods, certifierad och ackrediterad inom bland annat hästunderstödd terapi, healing och meditation.

Och det var just hästarnas positiva påverkan på oss människor som fascinerade mig mest.

Vad dessa gigantiska djur betytt för mig genom livet, det har jag alltid vetat. Men nu blev det också tydligt för mig hur de kunde hjälpa och påverka andra. Genom Equine Assisted Learning fick jag följa barngrupper, “youth at risk”-grupper och företagsgrupper. Jag fick se deras resa, se dem växa vecka för vecka och slutade aldrig fascineras av de positiva förändringar som följde. Jag hade också min egen lilla barngrupp hos RDA och lärde mig om hur ridning kan bygga upp kroppen och självförtroendet hos barn med funktionsskillnader. Lägg därtill alla tankar och insikter som väcktes genom olika möten, med både hästar och människor.

I Mars 2019 var det dags att lämna Australien och alla fantastiska människor och hästar som kommit in i våra liv. Sverige väntade. Och drömmen om att få starta upp min egen verksamhet, grundad på alla de erfarenheter och lärdomar jag hade med mig i bagaget. Våren 2020 genomförde Lära med Hästar ett första pilotprojekt tillsammans med Malmö Ridklubb och Rosengårdsskolan i Malmö. Mottagandet blev över all förväntan (kolla in lite av all den medieuppmärksamhet vi fick här), och sedan dess har vi genomfört projekt och samarbeten med flera skolor, särskolor, resursskolor, HVB-hem och även teambuildingdagar med företagsgrupper.

Längs vägen har vi dragit nya lärdomar och utvecklats. Vi har anpassat upplägg, innehåll och program för att passa vår svenska marknad, vilket resulterat i det som vi idag kallar “Lära med Hästar modellen”. Nästa steg är att hitta vägar för att sprida detta vidare. Allt med målet att kunna stärka fler barn och unga och låta fler få möjlighet att Lära med Hästar.

Följ vår resa här och i sociala medier: via Facebook och Instagram!