Att starta upp Lära med Hästar
- från idé till verklighet

Hur kommer man igång med Lära med Hästar på ett långsiktigt och hållbart sätt? Här har vi samlat tips från många års erfarenhet, och handledare som vårt nätverk som lyckats.

1. kartlägg behovet

Behövs kompetterande insatser för att främja hälsa och lärande i just er komun?

Fundera över vilket ”problem” du eller din verksamhet kan bidra till att lösa. Läs på och ställ många nyfikna frågor till nyckelpersoner och potentiella samverkanspartners inom exempelvis regionen, kommunen, skola och omsorg. Hur ser paletten av förebyggande och hälso-främjande insatser ut i just er kommun? Alternativa lärmiljöer? Behövs kompletterande insatser?

 

2. hur kan ni bidra?

Har ni rätt kompetens och förutsättningar för att möta den tilltänkta målgruppen?

Kartlägg vilka kompetenser ni har att tillgå inom just er verksamhet, både vad gäller människor och hästar. Och hur ni utifrån detta skulle kunna bidra. Finns kompetens att möta tilltänkta målgrupper? Har ni lämpliga hästar, som inte bara skulle kvala in utifrån ett säkerhetsperspektiv utan som också skulle trivas i jobbet som Lära med Hästar häst? Och en hälsofrämjande miljö? Som sammantaget möjliggör ett säkert, ändamålsenligt och roligt upplägg för era deltagare och hästar.

 

3. Lista viktiga nyckelpersoner

Vilka behöver ni få med er på tåget?

Gör en lista över era viktigaste nyckelpersoner: beslutsfattare och potentiella samverkanspartners som representerar den målgrupp ni tänkt rikta in er på. Tänker ni till exempel samarbeta med skolor, kontakta kommunens skolchef, ansvariga för centrala elevhälsan och eventuella närvaroteam.

 

4. ta kontakt, bjud in!

Berätta för era nyckelpersoner HUR ni kan bidra till uppsatta mål, var konkreta och ha ett färdigt erbjudanden

Ring istället för att maila. Bjud in till en inspirerande förmiddag på plats hos er eller erbjud er att komma och presentera på plats. Nyttja möten som redan finns i kalendern hos era nyckelpersoner, som ledningsgruppsmöte eller rektorsmöte där ni får 30 minuter på er att berätta om hur hästen och stallet kan bidra till att främja hälsa och lärande. Förbered er noga! Och formulera gärna ett färdigt erbjudande som visar hur ni kan bidra. Finns intresse?

 

5. sätt ihop en arbetsgrupp

Vilka behövs för att komma igång? Hur skapar vi förutsättningar för långsiktighet? Arbetsgruppen bör bestå av representanter både från dig/er verksamhet och från uppdragsgivaren.

Arbetsgrupp (i den bästa av världar):

  • Representanter från er verksamhet (som ska leda insatsen/aktiviteten)

  • Representanter från uppdragsgivare, exempelvis elevhälsa/skolan (som ska rekrytera deltagare och vara stöd).

  • Finansiären (som ska stå för kostnaden)

  • Och/eller någon annan nyckelperson som är viktig för genomförandet. Tydliggör vem som gör vad och framför allt vem som ska betala, innan ni sätter igång.

 

6. genomför ett pilotprojekt

Till reducerat pris och med ”testpiloter” - utvärdera noga!

Testpiloterna måste givetvis vara utvalda för och införstådda i uppdraget, det vill säga att de är med och utvecklar en helt ny tjänst och möjlighet för exempelvis skolelever som är i behov av en alternativ lärmiljö. Det kan vara en fantastisk möjlighet för vissa att känna sig utvalda, kunna bidra och bli lyssnad till. Dokumentera och utvärdera noga tillsammans med testpiloterna och arbetsgruppen. Slipa, justera och mejsla fram ett upplägg ni tror på.

 

7. go live!

Ni är nu redo att “Go Live” - genom föreningen Lära med Hästar finns möjlighet till stöd, pepp, inspiration och fortsatt kompetensutveckling vilket är viktigt för att hålla motivation och metodkunskap levande!

Tänk på att starta upp Lära med Hästar innebär initialt ett merarbete. För att implementeringen ska lyckas behövs stöd från arbetsgruppen. Stöd finns också i Lära med Hästars nätverk och genom föreningen Lära med Hästar som regelbundet anordnar “Pepp-dagar”, “Pepp-talks” årliga konferenser och andra kompetenshöjande aktiviteter och nätverksträffar. Det finns också möjlighet till riktad handledning genom föreningen. Läs mer HÄR

 

8. vidmakthåll

För att vidmakthålla - jobba långsiktigt!

För att undvika att “tända tomtebloss” och skapa långsiktighet med er satsning återstår fortsatt arbete. Tips: Satsa långsiktighet gällande samverkan och finansiering, utvärdera alla insatser noga och ge löpande återkoppling till din arbetsgrupp/uppdragsgivare och finansiärer, utbilda fler instruktörer, utveckla med följsamhet till behov - och ha roligt längs vägen!